Angst

Er zijn veel mensen die, in meer of mindere mate, angst ervaren. Angst om niet goed genoeg te zijn, te falen, afgewezen te worden; angst voor de toekomst, angst voor ziektes, angst voor financieel tekort; angst om gevoelens toe te staan, werkelijk in zichzelf te kijken, angst voor wonden uit het verleden. Angst voor tekort aan energie, angst voor tekort aan liefde. Angst dat ons lichaam niet mooi genoeg is of wat we zeggen niet interessant genoeg. Angst dat we niet slim genoeg zijn, niet capabel genoeg. Angst voor eenzaamheid. Enzovoorts.

Angst werkt verlammend en kan je bergen energie kosten. Soms weet je niet eens waar je bang voor bent en staat toch je lichaam continu in hoogste staat van paraatheid.


Het antwoord op angst?


Mijns inziens zijn er verschillende ‘antwoorden’ op angst, die je kunnen helpen je angst te verminderen. Werken aan elk van onderstaande punten zal een positieve uitwerking hebben; welke voor jou het beste werkt is ook afhankelijk van wat voor jou de makkelijkste ingang is en waar je voorkeur ligt. Het sterkste effect bereik je echter door alle punten samen in te zetten. Ze werken namelijk op elkaar in en versterken elkaar.

Antwoorden op angst:
1) Liefde. Voor jezelf, de ander, het leven. Voor alles om je heen.
2) Het heden
3) Volledig aanwezig zijn in je lichaam
4) Los laten van oude spanningen en trauma
5) Positieve gedachtenpatronen
6) Zelfvertrouwen en stevig op je eigen benen staan

Misschien heb je meteen al een idee welk punt bij jou wel wat aandacht kan gebruiken. Misschien ook helemaal niet. Misschien begrijp je direct wat ik bedoel, of heb je geen idee. Misschien weet je wel ongeveer waar de angel zit, maar hoe dit op te lossen? Nieuwsgierig op welke manier dit jou verder kan helpen? Maak een afspraak voor een gratis intake. Ik vertel je er graag meer over.


Dus

Als je angst voelt, is het belangrijk het volgende eens na te gaan:

* gaat mijn angst over het heden, het verleden of over de toekomst?
* ben ik aanwezig in mijn lichaam? zo ja, wat ervaar ik daar?
* zijn er gevoelens die ik probeer te onderdrukken?
* welke gedachten voeden mijn angst? zijn er gedachten die maken dat ik me beter voel? zo ja, kan ik ertoe besluiten déze gedachten te denken?
* hoe staat het met mijn zelfvertrouwen, hoe stevig sta ik op mijn benen?
* heb ik ergens in mijn leven trauma opgelopen? Trauma kan hierbij ook zijn: een ongeluk, operatie of ieder ander intens (negatief) voorval

Dit zijn ingangen die je kunt gebruiken om mee te werken. Al deze aspecten zijn van invloed op het ervaren van angst.


Tot slot

De keerzijde van angst is vertrouwen. Vertrouwen in het leven. In jezelf. Als je in vertrouwen bent, is er geen plek voor angst. Omgekeerd is het ook zo: als je in je angst zit, is het vaak moeilijk nog vertrouwen te kunnen voelen. Hetzelfde geldt voor liefde. Als je volledig in liefde bent, is er meestal geen angst. Als je een keuze maakt, vraag jezelf dan eens af: maak ik deze keuze vanuit angst of vanuit liefde/vertrouwen? Het kan je helpen bij het nemen van moeilijke beslissingen.